Het gebruik van vragenlijsten die jouw persoon, klachten en interesses in kaart brengen zijn van grote meerwaarde. Vragenlijsten zijn namelijk makkelijk in gebruik. Als cliënt vul je de vragen zo accuraat mogelijk in. Dit zijn veelal vragen die gaan over jouw persoon, opvattingen en/of voorkeuren. Het grote voordeel voor jou is dat je als gecoachte in een korte tijd een grote hoeveelheid aan informatie voorgeschoteld krijgt die op een gestructureerde en objectieve manier wordt verwerkt. Vervolgens wordt dit op een inzichtelijke en vaak visueel aantrekkelijke manier terug gerapporteerd en met de loopbaancoach besproken.
Er zijn veel vragenlijsten in omloop met kleurtjes en types die vergeleken kunnen worden met horoscopen, waarbij je een aantal prettige beschrijvingen voorgeschoteld krijgt waarin je je vast zult herkennen. Zelf gebruik ik psychodiagnostische instrumenten (tests, vragenlijsten) die wetenschappelijk onderzocht en goed bevonden zijn op het vlak van kwaliteit, normen, betrouwbaarheid en validiteit.
Uiteraard neem ik bij de bespreking van deze vragenlijsten de uitkomsten door en, waar deze afwijken van wat jij zelf denkt of ervaart, proberen wij dit verschil te verklaren. Vinden we een antwoord dat een andere uitslag rechtvaardigt, dan nemen we de vrijheid om deze aan te passen. Juist deze gecombineerde aanpak werkt voor veel van mijn klanten.